Portfolio

Hoi Pauline,

De_Sprong_Sliedrecht

Na een aarzelend begin (onze leerlingen kunnen moeilijk omgaan met veranderingen) heb je de leerlingen uit mijn klas voor je gewonnen.

In de lessen waren de leerlingen actief bezig met oefeningen die altijd een achterliggend doel hadden.

De leerlingen en ik hebben er van genoten en van geleerd.

Dank je voor je geduld en leuke lessen.

 

Met vriendelijke groet,

Hans Harmans.
Spon, De Sprong, Sliedrecht

 

logo_header_small

Evaluaties na de 3-daagse Rots & Water training
(27, 28 en 29 september)

IMG_5438 IMG_5435 IMG_5434 IMG_5433 IMG_5432 IMG_5431

========================================
Regenboog Dordrecht
Groep 7, Rots & Water, 2016-2017
========================================
header

Groep 5, Rots & Water, 2016-2017
========================================
logo

Groep 6, teambuilding 2016-2017

========================================
FORTESlogo_350
Time-Out 2016-2017
Time-Out 2015-2016
Teambuilding, 5 2e klassen, 2016-2017
Teambuilding, 5 2e klassen, 2015-2016
Teambuilding, 5 2e klassen, 2014-2015
Rots & Water, 2 klassen, 2013-2014
========================================

Knipsel

Activiteitenbegeleidster 2015-2016-2017
Aansturen vrijwilligers 2015-2016-2017
==========================================

via-lumina-logo

Activiteitenbegeleidster Junior & Outsidercafé 2016-2017
Aansturen vrijwilligers 2016-2017
=======================================

logo-obs-de-almgaard-top (1)

Groep 7,8 Rots & Water, 2014-2015
Groep 6,7,8 Rots & Water 2015-2016
Alle groepen preventief, Rots & Water, 2016-2017
Docenten opgeleid tot Rots & Water docent december 2016

=======================================
logo_locatie

“Pauline kent de leefwereld van pubers en is daardoor in staat daadwerkelijk tot jongeren door te dringen. Met haar deskundigheid en invoelingsvermogen, houdt zij jongeren een spiegel voor, waardoor gedragsverandering mogelijk wordt.” Aldus directeur P. Lommers.

Gedurende 3 jaar de training gegeven aan diverse 2e klassen. Dit samen met collega’s van het bedrijf waar ik in dienst was. Hierbij had ik tevens een signalerende functie en had zodoende ook intensief contact met de zorgcoördinator en dramadocente (waarbij de lessen werden gegeven) van deze school.
Voorbeelden van een aantal signalen:
– jongeren met een eetstoornis,
– jongeren met extreem weinig zelfvertrouwen,
– jongeren met zelfmoordgedachte,
– jongeren met problemen thuis,
– agressieve jongeren,
– jongeren welke niet voor zichzelf opkwamen.

directeur: dhr. P. Lommers
dramadocente: Mevr. E. Kafoe

tel 0183-622728
W. de Vriesrobbéweg 27, Gorinchem

———————————————————————————————————————————–

Bedankje van Sam

————————————————————————————————————————————

logo-logos

‘PTJ Trainingen’ verzorgt in de persoon van Pauline Hurkmans op één van onze scholen een intensief begeleidingstraject voor een moeilijke groep. Het traject is begonnen in groep 7 en loopt nu nog door in groep 8.                                                                                                                   Op basis van wekelijkse zogenaamde  ‘Rots en Water’ trainingen is Pauline er in geslaagd om de leerlingen bewust te maken van de consequenties van hun gedrag.                                                   Ze is er in belangrijke mate in geslaagd om de negatieve spiraal te doorbreken en om te buigen naar een veel positievere attitude.                                                                                                           In een dergelijk traject is samenwerking met de leerkrachten cruciaal en Pauline besteedt ook daar veel zorg en aandacht aan. Ze is een toegewijde en vakbekwame trainer  die op gebied van sociaal emotionele ontwikkeling aan een groep (of team) een positieve impuls kan geven.

Ton Bavinck                                                                                                                                                 Bestuursmanager Stichting LOGOS

————————————————————————————————————————————
Voor een korte impressie kunt u klikken op onderstaande afbeelding. Dit is gefilmd tijdens een opendag en geeft een idee van een aantal oefeningen uit de training voor basisschool kinderen.
Miniatuur Rots Water

Met dank aan Leo Boeren, www.fotofilmmoment.nl
———————————————————————————————————————————–

Kindcentrum Alexandra

Workshop op Vakantieopvang Alexandra 28 februari 2013.

De workshop had veel verschillende onderdelen met leuke opdrachten en oefeningen voor onze kinderen tussen de 4 en 10 jaar. De oefeningen waren vooral gericht op de sociale vaardigheden van de kinderen en zeker niet minder belangrijk om  heel duidelijk te leren om grenzen aan te geven. De kinderen hadden er veel plezier in. Heel bijzonder hoe je contact maakt met alle leeftijden en hun aandacht weet vast te houden. Je hebt een goed contact en interactie met de kinderen tijdens de oefeningen. Ook op specifieke vragen van de kinderen speel je creatief in. Leuk om te zien hoe je de kinderen weet uit te dagen, hoe je met ze omgaat en ook direct inspeelt op hun gedrag! De kinderen vonden het zelf een leerzame workshop en hebben er ook plezier aan beleefd. Bedankt!

Aldus Leoni Groeneboer, Directeur Kindcentrum Alexandra

———————————————————-

“Ik heb de afgelopen weken wel gemerkt dat een aantal kinderen beter uit de verf komen dan voor de training.
Voor het gehele groepsproces was het wellicht te laat, maar ook het feit dat er veel probleemkinderen in deze groepen zitten was ook een belemmerende factor.
Ik wil zeker voor het komende jaar in de gaten houden of een herhaling of voortzetting van belang kan zijn.
Het waren moeilijke groepen, eigenlijk had er meer moeten gebeuren; eerder R&W en dan meer terugpakken daarvan in het groepsproces.”

Jaqueline Smits
Ib Jenaplan Gorcum

———————————————————

Thijmen heeft veel aan de training gehad.

Wel merkte ik dat het belangrijk is om elementen uit de training geregeld terug te laten komen in het dagelijks leven.

De begrippen die je in de training gebruikt, de manier van denken, het helpt als dat vaak terug komt. Thijmen leerde zo in allerlei situaties herkennen hoe hij zich terugtrok en dat hij zijn vertrouwen in zichzelf kon/moest zoeken.

Wat Thijmen goed hielp, was het baksteen-idee. Als hij boos of onzeker was, dan hielp het om hem te herinneren aan het baksteen-gevoel.

Op een gegeven moment kreeg hij een pet met zijn naam erop.
De werkte als een ankertje: met zijn pet op, had hij het baksteengevoel. In de klas mocht dat niet, maar kon hij wel naar de pet kijken. Dat hielp ook al.

Moeder van Thijmen